onsdag 31 augusti 2016

Läst i augusti


Age of reptiles: Ancient Egyptians av Ricardo Delgado
Seriealbum om dinosaurier.

Hungrig bland orden av Janet Frame
Urval av Janet Frames dikter. Inte riktigt lika förtjust i dessa som i hennes romaner. Men de är å andra sidan svåra att mäta sej mot.
"Jag har funnit mig till rätta i min lägenhet nu./Jag har ordnat mina favoritböcker i bokhyllan."

Sigismund av Lars Gustafsson
Nästsista delen i romansviten Sprickorna i muren. Omläsning.

No Straight Lines: Four Decades of Queer Comics, red. Justin Hall
Antologi med (framförallt amerikanska) alternativserier med queertema från 70-talet till i dag (eller för ett par år sen).


Marble Season av Gilbert Hernandez 
Självbiografiskt seriealbum om en barndom. Mycket bra.

Penelopes väv av Rut Hillarp
Dikter och fotografiska bilder. "Odysseus blir allt mer en galge/som hon hänger sin stolthet på,"

Dream Gang av Brendan McCarthy
Seriealbum om en drömvärld.

Förändring av Mo Yan
Självbiografisk roman om byn Mo Yan växte upp i.

The Unbeatable Squirrel Girl Vol 3: Squirrel, you really got me now av Ryan North (text) och Erica Henderson (bild)
Humoristisk superhjälteserie om en ung kvinna med ekorrkrafter.

En man som sover av Georges Perec


Margareta Renberg av Margareta Renberg (och några till)
Bok med bilder och dikter av Margareta Renberg samt några texter om henne av Ulf Linde, Elisabeth Rynell och Torbjörn Säfve.
En av oljemålningarna i boken heter Gestalt som är glad fast lite arg men mest glad. Det är en bra titel. Bilden ovan heter Jag bor inte här men känner mig inte främmande heller.
"Räknar fotohörn,/tills koltrasten/börjar sjunga./Det är för tungt/för en så liten fågel/att hålla/världen stilla."

Balkongbok av Gun-Britt Sundström
Bitar av mig själv av Gun-Britt Sundström
Två textsamlingar. Den exakt hundra sidor långa Balkongbok är från 1970. Bitar av mig själv är från 2008 (men "texterna har tillkommit under en lång följd av år").
"Samma rysliga koketteri som jag gjorde mig skyldig till i Balkongbok när jag avslutningsvis skulle beskriva vad den var för något: 'stilla reflexioner modell avklarnad livsvisdom, återblickar från livets middagshöjd.' Då var jag 24."

Maken av Gun-Britt Sundström
Roman. Trots hård konkurrens det bästa jag läste den här månaden.

Ge sig hän av Pia Tafdrup
Omläsning. Jag håller på och läser genom Pia Tafdrups diktsamlingar och tog då också och läste om hennes roman. Bättre än jag mindes den. Bäst i början.

Utopier, dikter, prosadikter av Thomas Thorild
"Solen upplivar det minsta kräk, den ringaste blomma"

Fogghelflora av Joar Tiberg
Prosadikter om fåglar.

Saga Vol. 5 av Brian K. Vaughan (text) och Fiona Staples (bild)







Inga kommentarer: