onsdag 31 januari 2018

Läst i januari

Jag gjorde inget inlägg med genomgång av böckerna jag läste förra året. Men det var 130 stycken. Om man inte räknar seriealbum. Vilket är det mesta jag läst sen jag började skriva upp titlarna för några år sen.
Den här månaden har jag emellertid läst rätt få böcker. Det gjorde jag å andra sidan januari 2017 också.

Nina Cassian – Mirakelkvinnan
Rumänsk poesi.
"Och vi huttrar och snubblar/ned i groparna på Vintergränd,/i hörnet av Förfallogatan...//Varför leva med en föreställning om våren –/farlig som alla utopier?" övers. Dan Shafran

José Craveirinha – Dikter
Moçambiquesk poesi. "En sträng vinter/i den heta tid/som härjar/i mig." övers. Örjan Sjögren

Eric Flint, Gorg Huff och Paula Goodlett – The Alexander Inheritance
SF-roman där en lyxkryssare förs tillbaka till Kleopatras tid. Eric Flint har tidigare skrivit en bok med liknande premiss som heter 1632. Paula Goodlett redigerar ett fanzine om 1632-universumet.
Julklapp.

Knut Jacobsson Jönsson – Fågelsånger
Dikter skriven av en uggla.
"Varför för vi?/För annars skulle man inte hitta möss/De skulle vara gömda/under ett två kilometer tjockt/lager av ugglor//Hur vet man vart man skall/när man flyger söderut om vintern?/Det är någonting med levern/sade hon"

Qu33r, red. Robert Kirby

Antologi med tecknade serier med queertema. En av serierna är Seductive Summer av Justin Hall som serierutorna ovan kommer från.

Jón Kalman Stefánsson – Fiskarna har inga fötter
Isländsk roman.

Jeanette Winterson – Det finns annan frukt än apelsiner
Jeanette Wintersons genombrottsroman. Jag har sett tv-serien innan men inte läst boken förrän nu.

Inga kommentarer: